Fasya nedir ve zarar görmesini önlemek için ona nasıl bakılır?

Son yıllarda herkesin kendi fasyasına (çevreleyen ve bağlanan sert, esnek dokuya) bakması kavramı ortaya çıktı. kaslar, kemikler ve organlar sanki bir streç filmmiş gibi fitness ve sağlıklı yaşam kültürü üzerinde derin bir etki yarattı.

Pilates eğitmenleri ve masözler teklif fasyamızı daha esnek hale getirinve köpük rulolar, masaj tabancaları ve fasya püskürtücüler gibi ürünler, evinizde fasyanızın sağlığını iyileştirmenize yardımcı olduğunu iddia ediyor.

Fasya nedir

San Francisco’daki California Üniversitesi’nden fizyoterapist Christopher DaPrato, “Fasya moda bir sözcük olarak gerçekten de katlanarak yaygınlaştı” diyor. fasya ve atletik performans.

2000’li yılların başına kadar doktorlar fasyanın sadece bir şey olduğuna inanıyordu. bir ambalaj vücudun en önemli kısımlarından.

O zamandan beri, bu bağ dokusunun işleyişimizde hayati bir rol oynadığı ve yaşamımızın anahtarı olduğu keşfedildi. esneklik ve ferahlık hareketin.

Son araştırmalar fasyaya bakım yapmanın yardımcı olabileceğini gösteriyor kronik ağrıyı tedavi etmek ve spor performansını ve genel refahı iyileştirin.

Kaslarımızı birbirine bağlayan doku daha iyi sağlığın anahtarı olabilir. Fotoğraf: NYT

ABD Ulusal Sağlık Enstitüleri Tamamlayıcı ve Bütünleyici Sağlık Ulusal Merkezi direktörü Helene Langevin, fasyayı anlama konusunda “hala çok ama çok erken” diyor. “Bu, vücudun bir parçası. ihmal ettik uzun zamandan beri.”

Yoğun ve gevşek fasya

Vücudun iki tür fasyası vardır: yoğun ve gevşek. Her tür hareketi kolaylaştırmanın anahtarıdır. Güçlü kollajen liflerden oluşan yoğun fasya vücudunuzun şekillenmesine yardımcı olur. Kasları, organları, kan damarlarını ve sinir liflerini yerinde tutar.

Kaslara yardımcı olur kasın ve esneyin ve stabilize edin eklemleriniz.

Gevşek veya gevşek fasya, daha kaygandır; kasların, eklemlerin ve organların hareket etmesine ve birbirine karşı kaymasına olanak tanır. iyi yağlanmış makine.

Fasya nasıl hasar görür?

2007 yılında İtalya’nın Padua Üniversitesi’nden Carla Stecco adlı anatomi profesörü fasyanın sinir uçlarıyla dolu olduğunu keşfetti. Bu şu anlama gelebilir: acının kaynağı. Ne kadar uzun süre yaralanır veya iltihaplanırsa o kadar hassas hale gelir.

Uzun süre hareketsiz bir yaşam sürdüğünüzde, fasya kısalabilirMayo Clinic fizyoterapisti David Krause, aşırı derecede sertleşip yerinde katılaşarak hareket kabiliyetini sınırlayan yapışıklıklar oluşturduğunu açıklıyor.

Fasyayı çalıştırmak için silindir. Fotoğraf Shutterstock.

Hareketsizlik aynı zamanda uzun vadeli sorunlara da yol açabilir fasya deforme olmuş. Günün çoğunu bilgisayar karşısında kambur bir şekilde geçirirseniz, boynunuzdaki ve omuzlarınızdaki kasları çevreleyen fasya, duruşunuzun yaylandığı noktaya kadar şekil değiştirebilir.

Fasya ayrıca tekrarlayan hareketlerden, kronik stresten, yaralanmadan veya ameliyattan dolayı bozulabilir, iltihaplanabilir, sertleşebilir, çok sert veya yapışkan hale gelebilir. VE yaşlandıkça sertleşir.

Son olarak Profesör Stecco, liflerden oluşan bir matriksten oluştuğu için vücudun bir kısmında çok kısa, sert veya yapışkan olan fasyanın yanlış yöne doğru sıkışması veya çekilmesi nedeniyle başka bir kısımda ağrıya ve işlev bozukluğuna neden olabileceğini söylüyor.

Vücut bunu da telafi edebilir. hareket şeklinizi değiştirmekbu da başka sorunlara neden olur.

Ağrının fasyadan mı yoksa kaslardan ve eklemlerden mi geldiğini belirlemek zor olabilir. Genel olarak kas ve eklem sorunları hareket ettikçe kötüleşir, fasya ağrısı ise hareket ettikçe azalır.

Fasyanıza nasıl bakım yapabilirsiniz?

Fasyayı güçlü ve elastik tutmanın en etkili yolu, aktif davranış. Ayrıca uzmanlar bazı şeyleri özellikle tavsiye ediyor.

Helene Langevin’e göre direnç eğitimi fasyayı güçlü tutuyor. “Zayıf bir kas, fasyayı harekete geçirmek ve kaydırmak açısından fazla bir şey yapmayacaktır” diyor ve sert, katılaşmış bir fasya, kasın işini yapmasına yardımcı olmuyor. “Birbirlerine ihtiyaçları var” diyor. “İki taraftan biri gelişmeye başladığında bu diğerine yardımcı olur.”

Masaj tabancası. Fotoğraf Shutterstock.

Bir dizi hareketi içeren egzersizler; dans etmek, zıplamak, tenis oynamak veya yüzmekChristopher DaPrato’ya göre, aynı zamanda fasyanın yağlanmasına da yardımcı oluyor. Fasyayı sağlıklı tutmak için sıçramayı içeren hareketler özellikle etkilidir.

Atla, örneğin, bu harika bir hareket” diyor Almanya’daki Ulm Üniversitesi Fasya Araştırma Grubu direktörü Robert Schleip.

Son zamanlarda fiziksel olarak aktif olmayanlar için önemli”fasyaya dikkat edin ve kaybolan hareketliliği yeniden kazanmaya çalışmak için yavaş sürün,” diye tavsiye ediyor uzman Langevin.

Kasları uzatırken kasılmasını sağlayan dinamik esnemeler hem sağlıklı hem de hasarlı fasya için faydalıdır. Şununla deneyin: gövde bükülmeleri, ağız kavgası ve hamleler ileri.

Ayrıca size doğrudan fizik tedavi sunabilecek ve sizi en uygun programa yönlendirebilecek fizyoterapistlere danışma olasılığını da göz önünde bulundurun.

Uzmanlar, hareket etmenin yanı sıra gün boyunca su yudumlamayı da tavsiye ediyor, bu da fasyanın daha kolay kaymasına yardımcı olabilir.

Fasyaya baskı uygulayan cihaz ve tedavilerin çoğalmasına rağmen araştırmalar bunların uzun vadeli etkinliğini henüz kanıtlamamıştır. köpük silindirleri ve tabancaları DaPrato, perküsyonun fasyal ağrıyı geçici olarak hafifletebileceğini ve “o yerel bölgedeki akışkan dinamiklerin bir kısmını değiştirerek” esnekliği artırabileceğini belirtiyor.

Kendi kendine masaj cihazı kullanmayı seçerseniz, aşırıya kaçma: Son zamanlardaki “fasya patlatma” eğilimini veya morarmaya neden olabilecek şekilde fasyanın deri yoluyla agresif manipülasyonunu destekleyen hiçbir kanıt yoktur.

Aynı şey miyofasiyal masaj ve hacamat gibi tedaviler için de söylenebilir. Uzmanlar, bu alternatiflerin kendinizi daha iyi hissetmenizi ve daha iyi hareket etmenizi sağlıyorsa harika olduğunu söylüyor ancak en iyi çözüm, basitçe aktif ol.

Tercüme: Román García Azcárate

➪Sağlık ve esenlik hakkında bölüm notlarında ele almamızı istediğiniz sorularınız mı var? Buraya tıklayarak Clarín Yardım Merkezi’ne girin, Editöre mesaj ve sonra Buena Vida’ya Sorular. Sorunuzu bize yazın ve gönderin. Hazır!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir