Demir eksikliğiniz olup olmadığını ve ne zaman “depoyu doldurmanız gerektiğini” nasıl anlarsınız?

Demir, vücudumuzun her gün yaptığı birçok şey için kritik bir besindir, ancak üreme çağındaki yetişkin Amerikalı kadınların üçte birinden fazlasında demir eksikliği vardır.

O adet kanaması ve hamilelik Bu eksikliğin ana nedenleri bunlardır. Yorgunluk, bilinç bulanıklığı, baş dönmesi, uyku bozuklukları ve egzersiz yeteneğinde azalma gibi semptomlar genellikle spesifik değildir ve belirsizdir.

Demir eksikliği uzun süre tedavi edilmezse vücuttaki sağlıklı kırmızı kan hücrelerinin sayısını azaltabilir ve anemiye neden olabilir. Hamilelik sırasında demir eksikliği ve aneminin anne ve fetus üzerinde olumsuz etkileri olabilir.

Malcolm Munro, kadınsanız ve ağır dönemler geçiriyorsanız, vejetaryen bir diyet uyguluyorsanız veya hamile kalmayı planlıyorsanız, doktorunuzdan vücutta depolanan demir miktarını ölçen ferritin seviyenizi test etmesini istemeyi düşünmelisiniz, dedi. Los Angeles Kaliforniya Üniversitesi David Geffen Tıp Fakültesi’nde kadın doğum ve jinekoloji profesörü.

Yıllık muayenelerde çoğu doktor yalnızca hemoglobin seviyelerini test eder, ancak hemoglobin demir eksikliğinin değil aneminin bir göstergesidir.

Dünya Sağlık Örgütü’ne göre hamile olmayan kadınlar için ferritin düzeyleri litre başına en az 15 mikrogram ve hemoglobin düzeyleri desilitre başına en az 12 gram olmalıdır. Ancak araştırmacılar giderek daha fazla öneride bulunuyor: sınır değerlerin daha yüksek olduğu: ferritin için litre başına 30 ila 50 mikrogram arasında; ve hemoglobin için desilitre başına 13 gram.

Demir seviyeniz düşükse “şu yaklaşımımız var: yapmamız gerektiğini söylüyoruz” ‘Sızıntıyı durdurun ve tankı doldurun’“Munro açıkladı. İşte yapabilecekleriniz.

Adet kanamasını kontrol edin

Michigan Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde pediatrik hematolog olan Dr. Angela Weyand’a göre pek çok kadın adet dönemlerinin ağır olarak kabul edilip edilemeyeceğini bilmiyor.

“Çok ağır adet kanaması geçiren ve sonunda ciddi anemiye sahip olan ve hastaneye kaldırılmalarına neden olan birçok genç görüyorum” dedi. “Bu hastalar sıklıkla Kanamalarının anormal olduğunu bile bilmiyorlardı.“.

Pedin veya tamponun iki saatte bir ıslatılması, yedi günden fazla kanama olması veya çift korumaya (tampon ve ped) ihtiyaç duyulması adetin çok ağır olduğunun işaretleridir.

Demir eksikliğini önlemenin anahtarı doğru beslenmedir. İllüstrasyon Marta Monteiro/ TNYT.

Munro, ağır kanamanız ve demir eksikliğiniz varsa, öncelikle endometriozis veya fibroidler gibi aşırı kanamaya neden olabilecek faktörleri dışlamak için jinekoloğunuzla görüşün. Uzman, doğum kontrol hapları veya hormonal rahim içi araç gibi kan miktarını azaltacak yöntemler önerebilir.

Naproksen veya ibuprofen almak da adetinizin başlamasından iki gün önce alınırsa kan kaybını azaltmaya yardımcı olabilir. Reçeteli bir ilaç olan traneksamik asit başka bir seçenektir.

Takviyeler günaşırı

Farklı miktarlarda demir sağlayan birçok takviye türü vardır, ancak daha yüksek bir dozun mutlaka daha iyi olduğu anlamına gelmez; Munro, günde 100 miligramdan fazla almamanın en iyisi olduğunu söylüyor.

Bu miktarın aşılması yan etkileri kötüleştirmekkabızlık veya mide bulantısı gibi durumlarda demir iyi emilmeyecektir. Örneğin, en yaygın demir tabletleri, 65 miligram demir sağlayan 325 miligram demir sülfat içerir ve bunlardan biri yeterli olacaktır.

Araştırmalar, günaşırı demir takviyesi almanın, onları daha sık almak kadar etkili olduğunu ve daha az yan etkiye sahip olduğunu gösteriyor.

Kalsiyum takviyeleri, süt, kahve, çay veya yüksek lifli yiyecekleri demir takviyesiyle aynı anda almaktan kaçının çünkü bunlar vücudunuzun demiri emme yeteneğini etkileyebilir.

Munro’ya göre, tutarlı takviyenin ferritin sayılarını yaklaşık üç ay içinde iyileştirmesi gerekiyor. Ferritin düzeyleri arttığında ve menstruasyon sırasında çok fazla kan kaybetmediğinizde, diyetinizi sadece demir içerecek şekilde kullanırsanız bir sorun olmayacağını ekledi.

Akıllı beslenme kararları verin

Her yaştan erkek ve 50 yaşın üzerindeki kadınların günde en az 8 miligram demir tüketmesi gerekirken, 19 ila 50 yaş arası kadınların 18 miligramı hedeflemesi gerekir. Hamilelik sırasında gereksinimler 27 miligrama çıkar.

Gıdalarda iki tür demir vardır: hem ve hem olmayan. İrlanda’daki University College Cork’ta beslenme araştırmacısı Elaine McCarthy’ye göre hem demiri et, kümes hayvanları ve balık gibi herhangi bir hayvan kaynağında bulunurken, hem içermeyen demir mercimek ve mercimek gibi bitki bazlı gıdalarda bulunur. fasulye, bazı sebzeler, tahıllar ve kuruyemişler.

McCarthy, her iki demir türünün de değerli kaynaklar olabileceğini, ancak hem demirinin vücut tarafından daha verimli bir şekilde emildiğini açıkladı.

Bununla birlikte, bitki bazlı gıdalar harika demir kaynakları olabilir. Wilkes’teki King’s College’da Beslenme Bilimleri profesörü Diane DellaValle, örneğin bir fincan pişmiş mercimeğin 6,6 miligram demir içerdiğini (bir porsiyon sığır etinden daha fazla), ancak vücudunuzun demiri emmesine yardımcı olmak için bazı hileler kullanmanız gerektiğini söyledi. -Barre, Pensilvanya.

Bir beslenme uzmanıyla kişiselleştirilmiş bir plan geliştirmeye değer, ancak işte daha fazla demir almak için bazı ipuçları:

Bitki bazlı demiri emilim arttırıcılarla birleştirin: DellaValle, aynı öğüne biraz et veya iyi bir C vitamini kaynağının dahil edilmesinin, hem içermeyen demirin emilimini artıracağını açıkladı. Örneğin mercimeğe domates veya biber ekleyebilir veya tatlı olarak çilek veya portakal yiyebilirsiniz.
Emilimi engelleyen şeylerden kaçının: DellaValle, çay ve kahvede bulunan bazı bileşiklerin gıdalardan ve takviyelerden hem içermeyen demirin emilimini engelleyebileceğini, dolayısıyla bu içecekleri bitki bazlı demir kaynaklarıyla aynı anda içmekten kaçının dedi.
Zenginleştirilmiş gıdalar yiyin: DellaValle, diğer iyi demir kaynaklarının zenginleştirilmiş buğday unu içeren ekmek ve makarna gibi bazı zenginleştirilmiş gıdalar olduğunu açıkladı. Zenginleştirilmiş pirinç ayrıca ilave demir içerir, ancak pişirmeden önce yıkarsanız bir kısmını kaybeder. Ve birçok kahvaltılık gevrek demirle zenginleştirilmiştir; ancak demirin süte geçeceğini, dolayısıyla tam dozu alabilmek için onu içmeniz gerekeceğini unutmayın.
Özel aletlerle pişirin: DellaValle’nin en sevdiği ipuçlarından biri demir balıkla yemek pişirmek. Birkaç damla limon suyu veya sirke ile birlikte tencereye koyun; ürün, ister pirinç, ister yulaf ezmesi veya çorba olsun, pişirdiğiniz her şeye 6 ila 8 miligram demir salacaktır. Dökme demir tavada pişirmek de yiyeceğe demir katabilir. DellaValle, birlikte çalıştığı üniversite sporcularına sıklıkla demir balığı tavsiye ediyor ve bunu Noel hediyesi olarak veriyor.

Tercüme: Elisa Carnelli

➪ Sağlık ve esenlik hakkında bölüm notlarında ele almamızı istediğiniz sorularınız mı var? Buraya tıklayarak Clarín Yardım Merkezi’ne girin, Editöre mesaj ve sonra Buena Vida’ya Sorular. Sorunuzu bize yazın ve gönderin. Hazır!​

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir