Baykuş mu yoksa toygar mı? Yatağa gittiğiniz zamanın atardamarlarınıza yönelik riski artırabileceği konusunda uyarıyorlar

Sigara içiyor musunuz? Yemek yerken kendinize dikkat ediyor musunuz? Fiziksel aktivite yapıyor musunuz? Kan basıncı, kan şekeri, kolesterol ve vücut ağırlığı ölçümlerine eklenen bu soruların yanıtları, kardiyoloğun kişinin kardiyovasküler riskinin düşük, orta veya yüksek olup olmadığını değerlendirmesine olanak tanıyan önemli bir girdidir. Bu kontrol listesine katılan son kişi rüya danışma: İyi uyumanın koruyucu bir alışkanlık olduğuna artık hiç şüphe yok.

Mevcut yönergeler 7 ila 9 saat uyku önermektedir. Ancak önemli olan tek şey süre değildir. Yatma zamanı da bir rol oynar.

Bu hususta yeni kanıtlar, Sleep Medicine dergisinde yayınlanan ve arterlerdeki kalsifikasyonun neredeyse iki kat daha yaygın aşırı gece kuşları arasında, erken kalkanlardan daha fazladır.

Önceki araştırmalar, gece alışkanlıklarına sahip olanlar arasında kardiyovasküler hastalık riskinin arttığını zaten göstermişti, ancak bu, sirkadiyen ritimlerin özellikle uykuyu nasıl etkilediğine bakan ilk araştırma oldu. atardamarların kireçlenmesiaterosklerozun doğrudan bir göstergesidir.

Video

Lavanta sadece evi aromatize etmek ve süslemek için güzel bir bitki değil, aynı zamanda sağlık açısından da birçok faydası var.

Ateroskleroz, atardamarlarda yağ, kolesterol ve diğer maddelerin birikmesidir. plak oluşumu kan dolaşımını engelleyen duvarlarında. Hastalık yıllarca sessizce ilerler (subklinik ateroskleroz olarak bilinir), ancak zamanla bu tıkanıklık kalp krizi veya felce yol açabilir.

İlerledikçe plakların (aterom adı verilen) özellikleri değişir: İlk başta daha yumuşaktırlar ama sonra kaybolurlar. kalsifikasyon ve sertleşme: 40 yaşından sonra erkeklerde ve 50 yaşından sonra kadınlarda koroner kalsiyum oluşmaya başlar.

Ateroskleroz ve sirkadiyen ritimler

Yaşlanma (yaşlandıkça arteriyel sertleşme de artar), yüksek LDL kolesterol, yüksek tansiyon ve sigara içmek, arterlerin tıkanmasını ve ardından sertleşmesini “besleyen” ana faktörlerdir. Sizin de “baykuş” alışkanlıklarınız var mı?

İsveç’teki Göteborg Üniversitesi’nden araştırmacıların sorduğu soru bu. Bu soruyu cevaplamak için 771 erkek ve kadının katıldığı bir çalışma tasarladılar. 50 ve 64 yaş (SCAPIS adı verilen daha büyük, nüfusa dayalı bir çalışmanın parçasıydı).

Atardamarlarda plak birikmesi kardiyovasküler riski artırır. Fotoğraf Shutterstock.

Bilgisayarlı tomografi ile koroner arterlerin kalsifikasyon derecesi incelendi. Basit bir ankete verdikleri yanıtlara göre katılımcılar kronotiplerine göre beş gruba ayrıldı: aşırı sabah tipi, orta sabah tipi, orta tip, orta akşam tipi ve aşırı gece tipi.

Kronotip, vücudun birçok işlevini düzenleyen bir tür biyolojik saat olan sirkadiyen ritmimizin deneyimlediği varyasyonlardır. Bu dahili saat büyük ölçüde genler tarafından belirlenirancak gün ışığına maruz kalma, çalışma programları ve aile yaşamı gibi çevresel faktörler de bunu etkileyebilir.

Sabah kronotipleri, “tarlakuşları”sabahın erken saatlerinde, akşamları en iyi şekilde çalışma eğilimindedir veya “baykuşlar” Geceleri daha iyi yapıyorlar.

Araştırmaya katılan toplam katılımcıların 144’ü kendisini aşırı sabah türleri, 128’i ise aşırı gece türleri olarak tanımladı. Sabahları en uyanık olan grup arasında, %22,2 Beş kronotip arasında en düşük oran olan belirgin arteriyel kalsifikasyon vardı. Diğer uçta, gece kuşlarının çoğu ciddi koroner arter kalsifikasyonunun en yüksek prevalansını gösterdi; %40,6.

“Sonuçlarımız aşırı gece kronotipinin yalnızca bir olayla ilgili olmadığını gösteriyor. genel kardiyovasküler sağlığın daha kötü olmasıGöteborg Üniversitesi Uyku Bozuklukları Merkezi’nden Ding Zou liderliğindeki çalışmanın ilk yazarı Mio Kobayashi Frisk, “Ama aynı zamanda daha spesifik olarak koroner arter kalsifikasyonu ve ateroskleroz ile de ilgili” dedi.

“’Baykuşlar’ ile koroner kalsiyum arasındaki ilişki diğer risk faktörlerinden (diğerlerinin yanı sıra diyabet, vücut ağırlığı, sigara içme) bağımsızdır ve tarla kuşlarının neredeyse iki katı” ile diyalog halinde analiz etti Zurna Buenos Aires Kardiyovasküler Enstitüsü’nde (ICBA) Klinik Araştırmalar Başkanı Fernando Botto, kendisinin katılmadığı çalışmanın sonuçlarını “ilginç” olarak değerlendirdi.

“Baykuşlar” neden daha fazla risk altındadır?

Elde edilen bulgular, gece kronotiplerinde kardiyovasküler hastalık ve mortalite riskinin daha yüksek olduğunu gösteren önceki çalışmalardan elde edilenlerle tutarlı olsa da, bu ilişkinin arkasındaki mekanizma Net değilyazarlar bunu kabul etti.

Ancak bazı ipuçlarından bahsettiler: Gece kronotipi genellikle daha az sağlıklı yaşam tarzları. Ve hem dış hem de iç senkronizasyonun kardiyovasküler fonksiyonun bozulmasında rol oynayabileceğinden şüpheleniliyor.

Sirkadiyen sistem, zamansal organizasyonu belirler. neredeyse tüm fizyolojik süreçlerkardiyovasküler fonksiyon dahil. Botto, “Uyandığımızda, otonom sinir sistemi ile ilgili nörohumoral diyebileceğimiz tüm maddelerin salınımı oluyor. Kardiyovasküler düzeyde, kalp atış hızı ve kan basıncında artışa neden oluyor” diye açıklıyor.

“Böbrek sistemi de daha aktif çalışıyor (maddelerin atılımı-yeniden emilmesi) ve metabolik sistem aktive oluyor (glisemi ve lipitler artıyor)” diye açıklıyor.

“Sabahları etkinleşen tüm bu mekanizmalar Öğleden sonra devre dışı kalıyorlarTıpkı ertesi gün için enerji üretmek üzere metabolik maddeleri biriktiren diğer yenilenme mekanizmalarının ortaya çıktığı yatma vaktine hazırlanmak gibi.”

Kronotip büyük ölçüde genler tarafından belirlenir, ancak diğer faktörler onu etkiler. Fotoğraf Shutterstock.

Bu ritim değişirse ne olur? Doktor, “Eğer kişi vücudun ‘devre dışı bırakılması’ gereken gece boyunca uyanık kalırsa, üretmesi gerekenin tam tersini üretir” diyor.

Diğer şeylerin yanı sıra sirkadiyen disfonksiyon, anormal hormon salgılanması melatonin, seks hormonları ve vasküler fonksiyon ve oksidatif strese katılan renin-anjiyotensin sistemi gibi. Ek olarak, daha fazla inflamasyonu teşvik eder, bu da ateroskleroza ve kardiyovasküler riskin artmasına katkıda bulunur.

Erken önleme

Yazarların vurguladığı bir diğer nokta da, gece kronotipinin koroner kalsiyum üzerindeki etkisinin, skoru olanlarda daha anlamlı olduğudur. düşük ila orta kardiyovasküler risk.

Botto, “Yüksek risk altındaki kişilerde kronotip artık bir fark yaratmıyor” diyor. Sağlığınızı tehdit eden diğer durumların birikmesi bu özelliği ikinci plana iter.

“Sonuçların dikkatle yorumlanması gerekse de kronotip bilgisinin değerli bir araç olması mümkündür. erken kardiyovasküler önleme“, diyor eserin yazarları.

Ve doktorların, kronik hastalık durumundaki hastaların kardiyovasküler risk sınıflandırmasında kronotip bilgisini kullanabileceğini öne sürüyorlar. karar eşikleri.

“Kronotipi tanımlamak için bu anketi uygulamak potansiyel olarak bireysel risk kategorisini değiştir“Botto, işin ilginç kısmının gece kuşlarının tanımlanmasını olası bir strateji olarak değerlendirmek olduğunu düşünen Botto, “onlarla biraz daha fazla ilgilenmeye çalışmak, çünkü onların biraz daha risk altında olduklarını biliyoruz.”

Gece çalışan bir kişinin muhtemelen işini değiştiremeyeceğini öne sürüyor, “ama bunu yapmalısınız bu bilgiye değer ver Kolesterol, tansiyon kontrolüne daha fazla önem vermek ve telafi etmek amacıyla iyi beslenmelerini ve egzersiz yapmalarını tavsiye etmek” dedi.

Kronotip ile kardiyovasküler sağlık arasındaki bağlantının farkındalığı aynı zamanda aşırı gece kuşlarını da motive edebilir. uyku programınızı daha fazla geciktirmekten kaçının ve daha sağlıklı yaşam tarzlarını benimsemek için, çalışmaya imza atan yazarların, gözlemsel bir araştırma olması nedeniyle neden-sonuç ilişkisini kanıtlayamayacağını düşünün.

Uyku, yeni vazgeçilmez

İyi beslenme, düzenli fiziksel aktivite, sigara içmemek, sağlıklı kiloyu korumak ve kolesterol, glikoz ve kan basıncı değerlerini kontrol altında tutmak, kardiyovasküler korunmanın temel taşları olarak kabul edilir.

Amerikan Kalp Derneği (AHA) 2022’de yayınlanan bir güncellemede şunları içeriyordu: uyku süresi (7 ila 9 saat) kardiyovasküler sağlıkta sekizinci önde gelen faktör olarak.

“Bu ekleme kardiyovasküler risk tahminini iyileştirdi, ancak kanıtlar gösteriyor ki ek uyku ölçümlerinin dahil edilmesi Gothenburg Üniversitesi araştırmacıları, önleme çabalarını daha da geliştirebileceğini kabul etti.

Bu anlamda sabah kronotipi, en az 7 saat uyumak gibi uykuyla ilgili birçok ölçümün altını çizdiler (başlama saati 10 ile 23:00 arasında.), Birleşik Krallık’ta yapılan bir çalışmada uykusuzluk, horlama ve gündüz aşırı uykululuğun olmaması daha düşük riskle ilişkilendirildi.

“Bu şunu önerir (N. of E.: süreye ek olarak) uyku programı ve sirkadiyen sağlık dikkate alınması gereken diğer önemli ölçütlerdir” diye tamamladılar.

Okumaya devam etmek istiyor musunuz?

Bu konu ilginizi çekiyorsa şu notları öneririz:

➪Baykuşlar vs. Tarlakuşları: Gece kuşları erken kalkanlar olabilir mi?

➪Yetersiz uyumanın kalbe ve beyne zarar verebileceği konusunda uyarıyorlar: Daha iyi uyumak için 12 ipucu

➪ Sağlık ve esenlik hakkında bölüm notlarında ele almamızı istediğiniz sorularınız mı var? Buraya tıklayarak Clarín Yardım Merkezi’ne girin, Editöre mesaj ve sonra Buena Vida’ya Sorular. Sorunuzu bize yazın ve gönderin. Hazır!​

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir